W-3PL

W-3PL Głuszec to wielozadaniowy śmigłowiec pola walki stworzony z myślą o niszczeniu naziemnych środków bojowych w postaci pododdziałów wojsk zmechanizowanych, jak również pojazdów opancerzonych. Śmigłowiec może wypełniać także misje poszukiwawczo-ratownicze i transportowe. W-3PL Głuszec  jest efektem doświadczeń zdobytych przez Polskie Wojska Aeromobilne podczas działań bojowych w trakcie misji stabilizacyjnej w Iraku. Jego ostateczny kształt powstał w wyniku współpracy Wojsk Lądowych i polskiego przemysłu obronnego.

  • Wysoka zdolność do przetrwania na polu walki 
  • Przystosowany do pełnienia misji w dzień i w nocy, we wszystkich warunkach pogodowych
  • Zintegrowane systemy komunikacji, nawigacji i uzbrojenia oparte na komputerze misji oraz cyfrowych szynach transmisji danych i monitorach wielofunkcyjnych.
  • Uniwersalna platforma pozwalająca na szybką i łatwą       konfigurację
  • Przestronna kabina (7m3), duże, przesuwne drzwi z obu stron kabiny ułatwiające prowadzanie misji desantowych, zestaw do desantowania na linie
  • Dwa silniki PZL-10W z systemem FADEC oraz 4-osiowy autopilot gwarantują doskonałe osiągi w każdych warunkach
  • System łączności VHF, UHF, HF, ICS z kodowaniem informacjiPełna kompatybilność z goglami NVG
  • System nawigacji  INS GPS, mapa cyfrowa, Tacan, VOR, ILS, MB
Aplikacje
Waga
Maksymalna masa startowa 6400 kg 14,110 lb
Masa śmigłowca pustego 3850 kg 8,487 lb
Maksymalna masa użyteczna 2550 kg 5,621 lb

 

Parametry silników (2 x PZL 10W)
Maksymalna moc startowa(5 min) 2x662 kW 2x888 shp
Maksymalna moc ciągła 2 x574 kW 2x770 shp
O.E.I.(2.5 min) 846 kW 1,134 shp
O.E.I. (30 min) 736 kW 987 shp

 

Pojemność paliwa
Standardowy 1720 l 454 USgal
Pomocniczy 730 l 193 USgal

 

Załoga
Piloci/Pasażerowie 1/13
2/12

 

Wymiary zewnętrzne
Długość (z obracającym wirnikiem) 18.79 m
61.65 ft
Szerokość
1.75 m
5.74 ft
Maksymalna wysokość 4.20 m
13.78 ft
Średnica wirnika nośnego 15.70 m
51.51 ft
Średnica tylnego wirnika 3.03 m
9.94 ft

 

Osiągi (ISA, 6400 kg / 14110 lb)
VNE 260 km/h 140,5 kts
Maksymalna prędkość 235 km/h 127 kts
Prędkość wznoszenia 8,5 m/sec 1,678 ft/min
Zawis IGE (ISA) 2550 m 8,364 ft
Zawis OGE (ISA) 660 m 2,165 ft
Pułap praktyczny 4520 m 14,829 ft
Maksymalny zasięg* 734 km 396 nm
Maksymalny zasięg z pom. zbiornikiem paliwa** 1180 km 637 nm
Maksymalny czas lotu** 4 h 12 min

(*) With 454 USgal fuel, no reserve,
(**)With 647 USgal fuel, no reserve - @5000ft

  • 4-osiowy autopilot
  • Głowica obserwacyjno-celownicza TOPLITE
  • Wyświetlacz przezierny (HUD)
  • Światła do lotów w szyku
  • Światła lądowania kompatybilne z NVG
  • Klimatyzacja
  • System ostrzegania o promieniowaniu  radarowym
  • Opancerzenie drzwi i podłogi kabiny pilotów
  • Systemy ochrony przed pociskami naprowadzanymi na podczerwień (IR Jammer, wyrzutniki flar)
  • Filtrowentylacja
  • Instalacja wypełniająca zbiorniki paliwa powietrzem o zmniejszonej objętości tlenu
  • Wciągarka (272 kg / 600 lb)
  • Radionamiernik 
  • System podwieszenia zewnętrznego (2100kg)
  • Reflektor poszukiwawczy SX-16 z filtrem podczerwieni
  • Wyposażenie medyczne (m.in.: defibrylator, respirator, ssak, dwa zbiorniki z tlenem nosze ‘Titan’)
  • Chowane światła lądowania
  • Fotele desantowe 
  • Monitor MW-1 na tylnej ścianie kabiny transportowej dla dowódcy desantu lub lekarza
  • System do desantowania na linie
  • Dodatkowy zbiornik paliwa (730l l / 193 US gal)
  • System cięcia przewodów napowietrznych

• zintegrowany system zarządzania łącznością, nawiacją i uzbrojeniem oparty na komputerze misji oraz cyfrowych szynach danych i monitorach wielofunkcyjnych
• system celowniczo obserwacyjny (HUD), głowica FLIR (CCD), Laser RF
• system łączności VHF, UHF, HF ICS z kodowaniem informacji
• system nawigacji INS GPS, mapa cyfrowa, Tacan, VOR, ILS, MB
• mikroprocesorowy układ sterowania silnikami FADEC
• 4-osiowy autopilot
• klimatyzacja kabiny pilotów
• przystosowanie do lotów NVG

• wyrzutnie rakiet niekierowanych
• wyrzutnie min
• działko kal.23mm w zasobniku
• ruchomy KM kal. 12,7 mm
• opancerzenie kabiny załogi, podłogi, drzwi bocznych, foteli
• zabezpieczenie zbiorników paliwowych przed wybuchem (wytwornica gazu neutralnego)
• systemy ochrony własnej iFF, RWR, IR, flary

07/12/2015
Gluszec ulotka
.pdf (543.1 KB)