W-3A

Sokół jest średnim dwusilnikowym śmigłowcem o maksymalnej masie startowej 6 400 kg, mogącym zabrać na pokład
do 12 pasażerów i 2 pilotów.

W-3A potwierdził swoje wybitne możliwości jako śmigłowiec bardzo efektywny i niezawodny, który skutecznie prowadzi loty
w dzień i w nocy, w każdych warunkach klimatycznych i pogodowych.
Połączenie wysokiej wydajności z wyjątkowo łatwą konfiguracją wyposażenia sprawia, że śmigłowiec PZL W-3A spełnia szeroki zakres szczegółowych wymagań i ma zastosowanie, zarówno w cywilnych jak i wojskowych misjach.


Wysoki komfort lotu został uzyskany dzięki niskiemu poziomowi wibracji oraz skutecznemu wyciszeniu kabiny, systemom ogrzewania i wentylacji kabiny oraz możliwością zainstalowania klimatyzacji.
Dzięki doskonałym możliwościom operacyjnym, niskim kosztom użytkowania i łatwości serwisowania, W-3A doskonale sprawdza się w każdej sytuacji.


Maksymalny pułap śmigłowca to 6 000m n.p.m.. Loty mogą być wykonywane w zakresie temperatur od -40°C do +43°C.

Aplikacje
» WERSJA PASAŻERSKA/VIP

Śmigłowiec Sokół przystosowany jest do przewozu 12 osób w różnych konfiguracjach. Przesuwane drzwi z obu stron kabiny umożliwiają łatwe wejście i wyjście ze śmigłowca. Pojemny przedział bagażowy pozwala na zabranie dodatkowego ładunku.
Wersja VIP przystosowana jest do przewozu 5 osób. Fotele wykończone są skórzaną tapicerką, a komfort lotu został podniesiony dzięki dodatkowej instalacji wyciszającej. Część pasażerska jest klimatyzowana i oddzielona od kokpitu.

» WERSJA TRANSPORTOWA

Śmigłowiec W-3 można łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb. Duże drzwi z obu stron kabiny umożliwiają łatwy dostęp do wnętrza, które pozwala przewozić do 10 osób na siedzeniach burtowych lub 2 100 kg ładunku.
Dzięki zastosowaniu podwieszenia zewnętrznego Sokół doskonale nadaje się do przewożenia dużych ładunków
o masie do 2 100 kg.

» WERSJA PRZECIWPOŻAROWA

W-3A Sokół wielokrotnie sprawdził się podczas misji przeciwpożarowych. Jest w pełni kompatybilny  ze zbiornikiem Bambi
i podwieszanym półsztywnym zbiornikiem podkadłubowym o pojemności 1 500 litrów. Konstrukcja śmigłowca daje możliwość szybkiej zmiany konfiguracji dla potrzeb operacji ratunkowych i Medevac lub transportu 10 osób na siedzeniach burtowych.

» EWAKUACJA MEDYCZNA

Sokół może zostać przystosowany do transportu 4 osób na noszach. W razie potrzeby jedna para noszy może zostać zastąpiona siedzeniami burtowymi.

» WERSJA POLICYJNA

W  wersji policyjnej W-3A może zostać wyposażony w następujący sprzęt: wciągarka o maksymalnej masie ładunku
do 272 kg,  system umożliwiający desant na linie, hak transportowy, megafon,  kamera poszukiwawczo-obserwacyjna, miejsca siedzące dla 12 osób.
Śmigłowiec można łatwo przekonfigurować do pełnienia misji przeciwpożarowych i SAR.

» EMS

W-3A może służyć do transport pacjentów wymagających intensywnej opieki medycznej. Przestronna kabina umożliwia przewożenie noszy dla jednego pacjenta, trzech foteli dla personelu oraz instalację specjalistycznego sprzętu medycznego m.in.: defibrylatora z monitorem, automatycznego systemu pomiaru ciśnienia krwi, respiratora, elektrokardiogramu czy butli tlenowej.

» SAR

Śmigłowiec Sokół jest przystosowany do prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratunkowych zarówno w terenach górskich
jak i nad morzem.
Wciągarka umożliwia podejmowanie ludzi bądź ładunku o wadze do 272 kg na wysokości do 50 metrów. Dodatkowo istniej możliwość przystosowania podwozia do lądowania na śniegu.
W przypadku misji SAR prowadzonych na terenach morskich, śmigłowiec może zostać wyposażony w nadmuchiwane pływaki do awaryjnego wodowania na powierzchni wody.

Waga
Maksymalna masa startowa 6400 kg 14,110 lb
Masa śmigłowca pustego 3850 kg 8,487 lb
Maksymalna masa użyteczna 2550 kg 5,621 lb

 

Parametry silników (2 x PZL 10W)
Maksymalna moc startowa(5 min) 2x662 kW 2x888 shp
Maksymalna moc ciągła 2 x574 kW 2x770 shp
O.E.I.(2.5 min) 846 kW 1,134 shp
O.E.I. (30 min) 736 kW 987 shp

 

Pojemność paliwa
Standardowy 1720 l 454 USgal
Pomocniczy 730 l 193 USgal

 

Załoga
Piloci/Pasażerowie 1/13
2/12

 

Wymiary zewnętrzne
Długość (z obracającym wirnikiem) 18.79 m
61.65 ft
Szerokość
1.75 m
5.74 ft
Maksymalna wysokość 4.20 m
13.78 ft
Średnica wirnika nośnego 15.70 m
51.51 ft
Średnica tylnego wirnika 3.03 m
9.94 ft

 

Osiągi (ISA, 6400 kg / 14110 lb)
VNE 260 km/h 140,5 kts
Maksymalna prędkość 235 km/h 127 kts
Prędkość wznoszenia 8,5 m/sec 1,678 ft/min
Zawis IGE (ISA) 2550 m 8,364 ft
Zawis OGE (ISA) 660 m 2,165 ft
Pułap praktyczny 4520 m 14,829 ft
Maksymalny zasięg* 734 km 396 nm
Maksymalny zasięg z pom. zbiornikiem paliwa** 1180 km 637 nm
Maksymalny czas lotu** 4 h 12 min

(*) With 454 USgal fuel, no reserve,
(**)With 647 USgal fuel, no reserve - @5000ft

 • Podwójne sterowanie
 • Hamulec wirnika nośnego
 • Chowane światła lądowania
 • Fotele dla żołnierzy
 • Fotele pasażerskie
 • Nosze Medevac
 • Dodatkowy zbiornik paliwa (730l l / 193 US gal)
 • Zestaw do awaryjnego lądowania na powierzchni wody
 • Wciągarka  (272 kg / 600 lb)
 • Reflektor poszukiwawczy
 • Megafon
 • Tratwy ratunkowe
 • System FLIR
 • Hak transportowy 2100 kg
 • Zbiornik Bambi
 • Podwieszany półsztywny zbiornik podkadłubowy
 • Pyłofiltr
 • Zestaw do desantu na linie
 • Narty do lądowania na śniegu
 • Ostroga do cięcia lin i przewodów
 • Oznaczenie wysokiej widoczności głównych łopatek wirnika
 • Dostosowanie systemu malowania do potrzeb klienta
 • Szeroki zakres wyposażenia, które może zostać dostosowane do specyficznych wymagań użytkowników

• VHF/FM
• HF
• VOR/LOC/GS/MB
• CDI
• ICS pilot and co-pilot
• Transponder
• Encoder
• Gyrocompass
• ADF
• DME
• Radio altimeter
• GPS
• ELT
• Weather radar
• 4-axis AFCS (option)
• FDR
• CVR

30/03/2012
W-3A_WEB.pdf
.pdf (697.8 KB)