AW149

NAJLEPSZE POLSKIE ROZWIĄZANIE
AW149 to wielozadaniowy dwusilnikowy śmigłowiec wojskowy klasy 8t, wyznaczający nowe standardy na rynku. To jedyny śmigłowiec nowej generacji w tej kategorii gotowy służyć przez najbliższe 30-40 lat. Został zaprojektowany, aby sprostać współczesnym wyzwaniom, jakie niosą ze sobą wymagania związane z działaniami kontyngentów wojskowych poza granicami kraju i ochroną bezpieczeństwa narodowego, zapewniając jednocześnie wyjątkową przewagę taktyczną.

CECHY KONSTRUKCYJNE
AW149 wyposażony jest w najnowocześniejszy pięciołopatowy wirnik nośny oraz czterołopatowe śmigło ogonowe, zapewniające stabilność lotu przy dużej prędkości, niskim poziomie hałasu i wibracji. Dwa silniki turbowałowe GE CT7-2E1 klasy 2000 shp ze zdublowanym systemem FADEC zapewniają doskonałe osiągi przy wysokich temperaturach i na dużych wysokościach, jak również przy awarii jednego z silników. Przestronna (11,2 m³), funkcjonalna i łatwo dostępna kabina transportowa może pomieścić do18 żołnierzy oraz umożliwia przekonfigurowanie i zabudowę wyposażenia niezbędnego do wykonania misji w krótkim czasie.
Kolejną zaletą śmigłowca jest nowoczesna awionika umożliwiająca działanie we wszelkich warunkach pogodowych, zarówno w dzień, jak i w nocy. Glass kokpit z czterema ekranami wielofunkcyjnymi jest w pełni kompatybilny z goglami NVG. Zintegrowany cyfrowy system awioniki współpracuje z wyposażeniem misji oraz 4-osiowym zdwojonym autopilotem. AW149 charakteryzuje się otwartą architekturą co znacznie ułatwia integrację nowego wyposażenia w zależności od potrzeb klienta. Wirnik nośny, śmigło ogonowe i wloty powierza są wyposażone w instalacje przeciwoblodzeniowe. AW149 został zaprojektowany specjalnie do realizacji działań na współczesnym polu walki.

NOWE TECHNOLOGIE DLA ZWIĘKSZENIA POTENCJAŁU
Zaawansowane systemy monitorujące i zobrazowujące stan śmigłowca oraz komunikacji z załogą zapewniają wysoką świadomość sytuacyjną. Systemy ostrzegania o przeszkodach OWS (Obstacle Warning System), o niebezpiecznej wysokości nad ziemią TAWS (Terrain Avoidance and Warning System), o kursie kolizyjnym z innym statkiem powietrznym TCAS (Traffic Collision Avoidance System) zwiększają bezpieczeństwo, jednocześnie redukując obciążenie załogi. AW149 cechuje niskie tło akustyczne, w podczerwieni i radarowe, co zmniejsza jego wykrywalność we wszystkich fazach lotu. Kabina transportowa i kokpit są w pełni odporne na rozbicie i na przestrzelenie. Opancerzone fotele załogi oraz fotele w kabinie transportowej pochłaniają energię przy twardym lądowaniu. Krytyczne elementy śmigłowca są zdublowane. Przekładnia może działać bez oleju przez 50 min. Śmigłowiec charakteryzują niskie koszty obsługi dzięki zminimalizowanej ilości części jej wymagających, długim okresom międzyremontowym i nowoczesnemu podejściu do obsługi. Możliwe jest zamontowanie na kadłubie zewnętrznych wysięgników w celu zabudowy szerokiej gamy systemów uzbrojenia, takich jak: wyrzutnie rakiet, karabiny maszynowe i pociski kierowane, systemy samoobrony aktywnej i pasywnej oraz dodatkowe zbiorniki paliwa. Kadłub śmigłowca jest również strukturalnie przystosowany do zamontowania zewnętrznego podwieszenia, wciągarki oraz wszelkiego innego wyposażenia w zależności od rodzaju misji. Łatwą obsługę naziemną i kołowanie na nieprzygotowanej powierzchni umożliwia konstrukcja podwozia, przystosowanego do trudnych warunków. Przednie podwozie jest całkowicie chowane, a główne częściowo chowane za owiewki pozwalając śmigłowcowi na rozwinięcie jeszcze większej prędkości.

WIELOZADANIOWOŚĆ
AW149 zapewnia wielozadaniowość wymaganą od nowoczesnego śmigłowca wsparcia pola walki oraz gwarantuje niezrównaną efektywność kosztową, z powodzeniem realizując zadania z zakresu wsparcia bojowego, transportu żołnierzy i sprzętu, ewakuacji medycznej, SAR i CSAR, kontroli i dowodzenia, a także wielu innych.

Aplikacje
» WSPARCIE NA POLU WALKI

Duża i przestronna kabina zapewnia wygodny transport 16 osobom lub 12 żołnierzom w ekwipunku bojowym. 
Na podwieszeniu zewnętrznym istnieje możliwość transportu ładunku o masie do 2720kg. Przesuwane drzwi po obu stronach kabiny transportowej oraz obszerny przedział bagażowy (2.4 m3) zapewniają wyjątkowe możliwości transportowe.

» DOWODZENIE I KONTROLA

Przestronna kabina umożliwia załodze dowodzącej wygodne rozmieszczenie dwóch stanowisk pracy oraz pozostałego sprzętu do wykonywania działań z zakresu dowodzenia i kontroli.

» EWAKUACJA MEDYCZNA

Przestronna kabina o wymiarach: 3 m długości, 2.26 m szerokości oraz 1.45 m wysokości, umożliwia zabudowę od 2 do 6 par noszy z zachowaniem przestrzeni dla 4 osób personelu medycznego oraz wyposażenia niezbędnego do udzielania pomocy medycznej podczas lotu.

» ZADANIA POSZUKIWAWCZO-RATOWNICZE/CSAR

W przypadku prowadzenia działań CSAR możliwe jest zastosowanie wciągarki ratowniczej, a także innego sprzętu
i uzbrojenia misyjnego. Działania CSAR zakładają zaangażowanie 2 pilotów oraz 2/4 członków załogi.

Masa
Maksymalna masa startowa 8 600 kg 18 960 lb
Napęd
Dwa silniki turbinowe General Electric CT7-2E1
Osiągi 
Moc Startowa AEO 2x1,477
kW
2x1980
shp
Moc silnika utrzymywana przez 2,5 min OEI 1,570 kW 2,105 shp
Maksymalna prędkość przelotowa 278 km/h 150 kts
Załoga
Piloci/Pasażerowie 2/18
Wymiary
Długość całkowita (przy obracających się wirnikach) 17,57 m 57,64 ft
Wysokość całkowita
5,14
m 16,86
ft
Średnica wirnika nośnego
14,6 m 47,90
ft
Objętości
Kabina transportowa                     
11,2 m3 395 ft3
Przedział bagażowy               
2,4 m3 85 ft3

• Klimatyzacja
• Instalacja przeciwoblodzeniowa i odlodzeniowa
• Zintegrowany pyłofiltr
• Zamek podwieszenia zewnętrznego o maksymalnym udźwigu 3 000 kg
• Instalacja pływakowa
• Elektryczna wciągarka zewnętrzna o udźwigu 272 kg z oświetleniem użytkowym
• Ostrogi do cięcia lin i przewodów
• Zamknięty obieg instalacji paliwowej
• Wypukłe okna w kabinie transportowej (bubble window)
• Wyposażenie do desantowania

• 4-osiowy cyfrowy autopilot
• Rejestrator parametrów lotu i rejestrator głosu
• System obserwacyjny FLIR
• Oświetlenie kompatybilne z goglami noktowizyjnymi NVG
• System monitorujący HUMS
• Radar pogodowy
• Nadajnik radiowy sygnału niebezpieczeństwo
• Środki obrony pasywnej
• Radionamiernik
• W pełni zintegrowana awionika oparta na szynie danych MIL-STD-1553B oraz czterech kolorowych monitorach typu Active Matrix Liquid Crystal Display (6 x 8 cali)

• Wyrzutnie rakiet z zasobnikami po 7,12 i 19 rakiet kaliber 70 i 81 mm
• Karabin maszynowy kaliber 7.62 mm zainstalowany w oknie
• Zasobnik z karabinem maszynowym kaliber 12.7/20 mm
• Zasobnik z karabinem maszynowym kaliber 12.7 mm oraz trzema wyrzutniami rakiet kaliber 70 mm
• Przystosowanie do wyrzutni rakiet do zwalczania celów naziemnych i powietrznych
• Samouszczelniające się zbiorniki paliwa
• Ochrona balistyczna

13/02/2014
Folder AW149 PL.pdf
.pdf (7.8 MB)