AW149

NAJLEPSZE POLSKIE ROZWIĄZANIE
AW149 to wielozadaniowy dwusilnikowy śmigłowiec wojskowy klasy 8t, wyznaczający nowe standardy na rynku. To jedyny śmigłowiec nowej generacji w tej kategorii gotowy służyć przez najbliższe 30-40 lat. Został zaprojektowany, aby sprostać współczesnym wyzwaniom, jakie niosą ze sobą wymagania związane z działaniami kontyngentów wojskowych poza granicami kraju i ochroną bezpieczeństwa narodowego, zapewniając jednocześnie wyjątkową przewagę taktyczną.

CECHY KONSTRUKCYJNE
AW149 wyposażony jest w najnowocześniejszy pięciołopatowy wirnik nośny oraz czterołopatowe śmigło ogonowe, zapewniające stabilność lotu przy dużej prędkości, niskim poziomie hałasu i wibracji. Dwa silniki turbowałowe GE CT7-2E1 klasy 2000 shp ze zdublowanym systemem FADEC zapewniają doskonałe osiągi przy wysokich temperaturach i na dużych wysokościach, jak również przy awarii jednego z silników. Przestronna (11,2 m³), funkcjonalna i łatwo dostępna kabina transportowa może pomieścić do18 żołnierzy oraz umożliwia przekonfigurowanie i zabudowę wyposażenia niezbędnego do wykonania misji w krótkim czasie.
Kolejną zaletą śmigłowca jest nowoczesna awionika umożliwiająca działanie we wszelkich warunkach pogodowych, zarówno w dzień, jak i w nocy. Glass kokpit z czterema ekranami wielofunkcyjnymi jest w pełni kompatybilny z goglami NVG. Zintegrowany cyfrowy system awioniki współpracuje z wyposażeniem misji oraz 4-osiowym zdwojonym autopilotem. AW149 charakteryzuje się otwartą architekturą co znacznie ułatwia integrację nowego wyposażenia w zależności od potrzeb klienta. Wirnik nośny, śmigło ogonowe i wloty powierza są wyposażone w instalacje przeciwoblodzeniowe. AW149 został zaprojektowany specjalnie do realizacji działań na współczesnym polu walki.

NOWE TECHNOLOGIE DLA ZWIĘKSZENIA POTENCJAŁU
Zaawansowane systemy monitorujące i zobrazowujące stan śmigłowca oraz komunikacji z załogą zapewniają wysoką świadomość sytuacyjną. Systemy ostrzegania o przeszkodach OWS (Obstacle Warning System), o niebezpiecznej wysokości nad ziemią TAWS (Terrain Avoidance and Warning System), o kursie kolizyjnym z innym statkiem powietrznym TCAS (Traffic Collision Avoidance System) zwiększają bezpieczeństwo, jednocześnie redukując obciążenie załogi. AW149 cechuje niskie tło akustyczne, w podczerwieni i radarowe, co zmniejsza jego wykrywalność we wszystkich fazach lotu. Kabina transportowa i kokpit są w pełni odporne na rozbicie i na przestrzelenie. Opancerzone fotele załogi oraz fotele w kabinie transportowej pochłaniają energię przy twardym lądowaniu. Krytyczne elementy śmigłowca są zdublowane. Przekładnia może działać bez oleju przez 50 min. Śmigłowiec charakteryzują niskie koszty obsługi dzięki zminimalizowanej ilości części jej wymagających, długim okresom międzyremontowym i nowoczesnemu podejściu do obsługi. Możliwe jest zamontowanie na kadłubie zewnętrznych wysięgników w celu zabudowy szerokiej gamy systemów uzbrojenia, takich jak: wyrzutnie rakiet, karabiny maszynowe i pociski kierowane, systemy samoobrony aktywnej i pasywnej oraz dodatkowe zbiorniki paliwa. Kadłub śmigłowca jest również strukturalnie przystosowany do zamontowania zewnętrznego podwieszenia, wciągarki oraz wszelkiego innego wyposażenia w zależności od rodzaju misji. Łatwą obsługę naziemną i kołowanie na nieprzygotowanej powierzchni umożliwia konstrukcja podwozia, przystosowanego do trudnych warunków. Przednie podwozie jest całkowicie chowane, a główne częściowo chowane za owiewki pozwalając śmigłowcowi na rozwinięcie jeszcze większej prędkości.

WIELOZADANIOWOŚĆ
AW149 zapewnia wielozadaniowość wymaganą od nowoczesnego śmigłowca wsparcia pola walki oraz gwarantuje niezrównaną efektywność kosztową, z powodzeniem realizując zadania z zakresu wsparcia bojowego, transportu żołnierzy i sprzętu, ewakuacji medycznej, SAR i CSAR, kontroli i dowodzenia, a także wielu innych.

Aplikacje
» WSPARCIE NA POLU WALKI

Duża i przestronna kabina zapewnia wygodny transport 16 osobom lub 12 żołnierzom w ekwipunku bojowym. 
Na podwieszeniu zewnętrznym istnieje możliwość transportu ładunku o masie do 2720kg. Przesuwane drzwi po obu stronach kabiny transportowej oraz obszerny przedział bagażowy (2.4 m3) zapewniają wyjątkowe możliwości transportowe.

» DOWODZENIE I KONTROLA

Przestronna kabina umożliwia załodze dowodzącej wygodne rozmieszczenie dwóch stanowisk pracy oraz pozostałego sprzętu do wykonywania działań z zakresu dowodzenia i kontroli.

» EWAKUACJA MEDYCZNA

Przestronna kabina o wymiarach: 3 m długości, 2.26 m szerokości oraz 1.45 m wysokości, umożliwia zabudowę od 2 do 6 par noszy z zachowaniem przestrzeni dla 4 osób personelu medycznego oraz wyposażenia niezbędnego do udzielania pomocy medycznej podczas lotu.

» ZADANIA POSZUKIWAWCZO-RATOWNICZE/CSAR

W przypadku prowadzenia działań CSAR możliwe jest zastosowanie wciągarki ratowniczej, a także innego sprzętu
i uzbrojenia misyjnego. Działania CSAR zakładają zaangażowanie 2 pilotów oraz 2/4 członków załogi.

Napęd                      Dwa silniki turbinowe General Electric CT7-2E1 z systemem FADEC

Moc Startowa AEO

2x1,479

kW

2x1983

shp

OEI 2.5 min

1,570

kW

2,104

shp

Jedna jednostka pomocnicza APU60 kw 


 

Osiągi ( ISA, S.L., MGW)       

Prędkość VNE (IAS)

313

km/h

169

kts

Maksymalna prędkość przelotowa

278

km/h

150

kts

Prędkość wznoszenia

9,9

m/s

1,960

ft/min

HOGE

2,670

m

8,770

ft

Pułap praktyczny

4,572

m

15,000

ft

Pułap praktyczny OEI

2,680

m

8,800

ft

Zasięg (*)

800

m

430

nm

Długotrwałość lotu(*)

4

h

 

 

(*) Bez rezerwy, ze standardowymi zbiornikami paliwa

 

Załoga

1 lub 2 pilotów + 18 żołnierzy

 do 6 szt. noszy

 

 

 

Wymiary Zewnętrzne

 

Długość całkowita
(przy obracających się wirnikach)

17,60

m

57ft

9in

Wysokość całkowita
(przy obracających się wirnikach)

5,06

m

16ft

7in

Wymiary Kabiny

Szerokość

2.4

m

7ft

10in

Wysokość

1.4

m

4ft

7in

Długość

3.4

m

11ft

2in

Objętość kabiny              

11,2

m3

395

ft3

Objętość przedziału bagażowego             

2,4

m3

85

ft3

• Klimatyzacja
• Instalacja przeciwoblodzeniowa i odlodzeniowa
• Zintegrowany pyłofiltr
• Zamek podwieszenia zewnętrznego o maksymalnym udźwigu 3 000 kg
• Instalacja pływakowa
• Elektryczna wciągarka zewnętrzna o udźwigu 272 kg z oświetleniem użytkowym
• Ostrogi do cięcia lin i przewodów
• Zamknięty obieg instalacji paliwowej
• Wypukłe okna w kabinie transportowej (bubble window)
• Wyposażenie do desantowania

• 4-osiowy cyfrowy autopilot
• Rejestrator parametrów lotu i rejestrator głosu
• System obserwacyjny FLIR
• Oświetlenie kompatybilne z goglami noktowizyjnymi NVG
• System monitorujący HUMS
• Radar pogodowy
• Nadajnik radiowy sygnału niebezpieczeństwo
• Środki obrony pasywnej
• Radionamiernik
• W pełni zintegrowana awionika oparta na szynie danych MIL-STD-1553B oraz czterech kolorowych monitorach typu Active Matrix Liquid Crystal Display (6 x 8 cali)

• Wyrzutnie rakiet z zasobnikami po 7,12 i 19 rakiet kaliber 70 i 81 mm
• Karabin maszynowy kaliber 7.62 mm zainstalowany w oknie
• Zasobnik z karabinem maszynowym kaliber 12.7/20 mm
• Zasobnik z karabinem maszynowym kaliber 12.7 mm oraz trzema wyrzutniami rakiet kaliber 70 mm
• Przystosowanie do wyrzutni rakiet do zwalczania celów naziemnych i powietrznych
• Samouszczelniające się zbiorniki paliwa
• Ochrona balistyczna

13/02/2014
Folder AW149 PL.pdf
.pdf (7.8 MB)