50-lecie służby śmigłowców Mi-2 w lotnictwie Sił Zbrojnych RP

Najstarsza jednostka śmigłowcowa w Polsce, tj. 56. Baza Lotnicza w Inowrocławiu, 
w której stacjonują m.in. wyprodukowane w PZL-Świdnik śmigłowce 
W-3PL i Mi-2, obchodzi 54. rocznicę powstania
Wyprodukowany przez PZL-Świdnik w liczbie ok. 5500 egzemplarzy śmigłowiec 
Mi-2 obchodzi 50-lecie służby w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej.

Najstarsza jednostka śmigłowcowa w Polsce, tj. 56. Baza Lotnicza w Inowrocławiu, w której stacjonują m.in. wyprodukowane w PZL-Świdnik śmigłowce W-3PL i Mi-2, obchodzi 54. rocznicę powstania

Wyprodukowany przez PZL-Świdnik w liczbie ok. 5500 egzemplarzy śmigłowiec Mi-2 obchodzi 50-lecie służby w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej.

 

Warszawa, 24 maja 2017r.  – PZL-Świdnik, producent śmigłowców należący do Grupy Leonardo, ma przyjemność poinformować, że 20 maja br. na lotnisku Inowrocław-Latkowo odbyły się uroczystości upamiętniające 54. rocznicę powstania najstarszej jednostki śmigłowcowej w Polsce, tj. 56. Bazy Lotniczej 
w Inowrocławiu. Szczególnym wydarzeniem towarzyszącym świętu były obchody 50. rocznicy wprowadzenia do służby w lotnictwie Sił Zbrojnych RP śmigłowca Mi-2, którego ok. 5500 egzemplarzy zostało wyprodukowanych w PZL-Świdnik w ciągu 40 lat. Imprezą towarzyszącą był 5. Kujawski Piknik Śmigłowcowy.
 
Jedną z najważniejszych atrakcji wydarzeń w Inowrocławiu była Aleja Mi-2, czyli prezentacja 11 maszyn służących m.in. w Policji, Straży Granicznej i w Wojskach Lądowych. Jeden ze śmigłowców dzięki wsparciu spółki PZL-Świdnik został zaprezentowany w okolicznościowych barwach. 
„Projekt malowania wiąże historię z teraźniejszością. Do połowy kadłuba występuje malowanie kamuflażowe, które wojskowy śmigłowiec Mi-2 posiadał jeszcze do końca lat 90., zaś od połowy kadłuba nowe jednolite, ciemnozielone malowanie stosowane obecnie na większości śmigłowców lotnictwa SZ RP” – mówi mjr pil. Marcin Sieradzki, jeden z organizatorów. „Obydwa wzory malowań rozdziela stylizowana postać greckiego wojownika – hoplity. W czasach „zimnej wojny” nazwa kodowa NATO dla śmigłowca Mi-2 to „Hoplite”, stąd postać greckiego żołnierza” – tłumaczy mjr Sieradzki.
W trakcie wydarzeń w Inowrocławiu, w powietrzu podziwiano m.in. wyprodukowane w Świdniku śmigłowce 
W-3PL Głuszec, SW-4 Puszczyk i W3-WA RM Anakonda, który wykonał specjalny pokaz ratownictwa morskiego.
DODATKOWE INFORMACJE:
56. Baza Lotnicza w Inowrocławiu 
Baza jest jednostką przeznaczoną do działań na współczesnym polu walki w ścisłym współdziałaniu 
z wojskami lądowymi. Baza oficjalnie została sformowana w 2011 r. w miejsce 56. Kujawskiego Pułku Śmigłowców Bojowych. Święto jednostki nawiązuje do daty wydania pierwszego rozkazu organizacyjnego dowódcy 56. Pułku Śmigłowców w dniu 18 maja 1963 roku. Obecnie w jednostce stacjonuje kilkanaście śmigłowców wyprodukowanych przez PZL-Świdnik: 8 śmigłowców W-3PL oraz 19 maszyn Mi-2. 
Śmigłowiec Mi-2
Zaprojektowany, jako następca śmigłowca SM-1, Mi-2 to wielozadaniowy, dwuturbinowy śmigłowiec konstrukcji biura Michaiła Mila produkowany od 1965 r. na licencji seryjnie jedynie w PZL-Świdnik. Przez prawie 40 lat z taśm produkcyjnych w Świdniku zeszło ok. 5500 egzemplarzy tego modelu, z czego ponad 300 zostało dostarczonych polskim Siłom Zbrojnym. Śmigłowiec Mi-2 powstał w wielu wersjach cywilnych, np. jako śmigłowiec transportowy, rolniczy, szkolny, sanitarno-ratowniczy oraz wojskowych realizując m.in. misje z zakresu ratownictwa morskiego, dowodzenia, rozpoznania. Maksymalna masa startowa śmigłowca Mi-2 wynosi 3550 kg, a jego prędkość maksymalna to 210 km/h. Jest on przeznaczony do transportu maks. 9 osób (pilot + 8 pasażerów lub 2 członków załogi + 7 pasażerów).
W ubiegłym roku świętowano 40-lecie śmigłowca Mi-2 SP-SBC, maszyny o najdłuższym stażu w zakładach PZL-Świdnik. W swojej historii spędził prawie 4650 godzin w powietrzu, a za jego sterami zasiadało około 
30 pilotów, realizujących szeroką gamę zadań, w tym próby certyfikacyjne np. łopat laminatowych, próby wyposażenia i modyfikacji instalacji całej populacji śmigłowców Mi-2 i Mi-2 Plus oraz zabezpieczających próby realizowane przez inne śmigłowce (np. próby konstruktorskie w ramach programów Głuszec 
i Anakonda). Śmigłowiec Mi-2 brał również udział w misjach przeciwpożarowych, wykonywał loty dyspozycyjne i widokowe oraz służył, jako zabezpieczenie przebazowania zakupionych przez klientów śmigłowców. Do dziś jest on także wykorzystywany do szkolenia pilotów PZL-Świdnik, jak i pilotów zewnętrznych.
Śmigłowiec Mi-2 SP-SBC realizował zadania w całej Polsce, przewożąc na swoim pokładzie wysokich rangą przedstawicieli władz państwowych i samorządowych, dyplomatów, klientów jak i media.  

PZL-Świdnik, producent śmigłowców należący do Grupy Leonardo, ma przyjemność poinformować, że 20 maja br. na lotnisku Inowrocław-Latkowo odbyły się uroczystości upamiętniające 54. rocznicę powstania najstarszej jednostki śmigłowcowej w Polsce, tj. 56. Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. Szczególnym wydarzeniem towarzyszącym świętu były obchody 50. rocznicy wprowadzenia do służby w lotnictwie Sił Zbrojnych RP śmigłowca Mi-2, którego ok. 5500 egzemplarzy zostało wyprodukowanych w PZL-Świdnik w ciągu 40 lat. Imprezą towarzyszącą był 5. Kujawski Piknik Śmigłowcowy.

Jedną z najważniejszych atrakcji wydarzeń w Inowrocławiu była Aleja Mi-2, czyli prezentacja 11 maszyn służących m.in. w Policji, Straży Granicznej i w Wojskach Lądowych. Jeden ze śmigłowców dzięki wsparciu spółki PZL-Świdnik został zaprezentowany w okolicznościowych barwach. 

„Projekt malowania wiąże historię z teraźniejszością. Do połowy kadłuba występuje malowanie kamuflażowe, które wojskowy śmigłowiec Mi-2 posiadał jeszcze do końca lat 90., zaś od połowy kadłuba nowe jednolite, ciemnozielone malowanie stosowane obecnie na większości śmigłowców lotnictwa SZ RP” – mówi mjr pil. Marcin Sieradzki, jeden z organizatorów. „Obydwa wzory malowań rozdziela stylizowana postać greckiego wojownika – hoplity. W czasach „zimnej wojny” nazwa kodowa NATO dla śmigłowca Mi-2 to „Hoplite”, stąd postać greckiego żołnierza” – tłumaczy mjr Sieradzki.

W trakcie wydarzeń w Inowrocławiu, w powietrzu podziwiano m.in. wyprodukowane w Świdniku śmigłowce W-3PL Głuszec, SW-4 Puszczyk i W3-WA RM Anakonda, który wykonał specjalny pokaz ratownictwa morskiego.

 

DODATKOWE INFORMACJE:

 

56. Baza Lotnicza w Inowrocławiu 

Baza jest jednostką przeznaczoną do działań na współczesnym polu walki w ścisłym współdziałaniu z wojskami lądowymi. Baza oficjalnie została sformowana w 2011 r. w miejsce 56. Kujawskiego Pułku Śmigłowców Bojowych. Święto jednostki nawiązuje do daty wydania pierwszego rozkazu organizacyjnego dowódcy 56. Pułku Śmigłowców w dniu 18 maja 1963 roku. Obecnie w jednostce stacjonuje kilkanaście śmigłowców wyprodukowanych przez PZL-Świdnik: 8 śmigłowców W-3PL oraz 19 maszyn Mi-2. 

 

Śmigłowiec Mi-2

Zaprojektowany, jako następca śmigłowca SM-1, Mi-2 to wielozadaniowy, dwuturbinowy śmigłowiec konstrukcji biura Michaiła Mila produkowany od 1965 r. na licencji seryjnie jedynie w PZL-Świdnik. Przez prawie 40 lat z taśm produkcyjnych w Świdniku zeszło ok. 5500 egzemplarzy tego modelu, z czego ponad 300 zostało dostarczonych polskim Siłom Zbrojnym. Śmigłowiec Mi-2 powstał w wielu wersjach cywilnych, np. jako śmigłowiec transportowy, rolniczy, szkolny, sanitarno-ratowniczy oraz wojskowych realizując m.in. misje z zakresu ratownictwa morskiego, dowodzenia, rozpoznania. Maksymalna masa startowa śmigłowca Mi-2 wynosi 3550 kg, a jego prędkość maksymalna to 210 km/h. Jest on przeznaczony do transportu maks. 9 osób (pilot + 8 pasażerów lub 2 członków załogi + 7 pasażerów).

W ubiegłym roku świętowano 40-lecie śmigłowca Mi-2 SP-SBC, maszyny o najdłuższym stażu w zakładach PZL-Świdnik. W swojej historii spędził prawie 4650 godzin w powietrzu, a za jego sterami zasiadało około 30 pilotów, realizujących szeroką gamę zadań, w tym próby certyfikacyjne np. łopat laminatowych, próby wyposażenia i modyfikacji instalacji całej populacji śmigłowców Mi-2 i Mi-2 Plus oraz zabezpieczających próby realizowane przez inne śmigłowce (np. próby konstruktorskie w ramach programów Głuszec i Anakonda). Śmigłowiec Mi-2 brał również udział w misjach przeciwpożarowych, wykonywał loty dyspozycyjne i widokowe oraz służył, jako zabezpieczenie przebazowania zakupionych przez klientów śmigłowców. Do dziś jest on także wykorzystywany do szkolenia pilotów PZL-Świdnik, jak i pilotów zewnętrznych.

Śmigłowiec Mi-2 SP-SBC realizował zadania w całej Polsce, przewożąc na swoim pokładzie wysokich rangą przedstawicieli władz państwowych i samorządowych, dyplomatów, klientów jak i media.